Ο υφυπουργός Παιδείας Γιάννης Πανάρετος μιλά στη City Press και τον Δημήτρη Χρυσικόπουλο για τις αλλαγές που κυοφορούνται στο σύστημα εξετάσεων, για τα λάθη στο σχεδιασμό των υποδομών της ανώτατης εκπαίδευσης και για τις ανατροπές που θα χρειαστούν ώστε να αποκτήσει η Ελλάδα διεθνώς ανταγωνιστικά πανεπιστήμια.
Ερώτηση: Κατά τη δημοσιοποίηση των φετινών βάσεων εισαγωγής στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ παρατηρήσατε δυσλειτουργίες στο σύστημα πρόσβασης και προαναγγείλατε αλλαγές. Ποια είναι τα προβλήματα που διαπιστώσατε και ποιες οι λύσεις που προκρίνετε;
Απάντηση: Τα προβλήματα είναι πολλά. Μερικά από αυτά μπορούν να λυθούν άμεσα, άλλα δεν είναι τόσο εύκολα. Είναι προφανές ότι δεν μπορεί να συνεχιστεί η σημερινή κατάσταση, όπου οι εξετάσεις αρχίζουν στις αρχές Μαΐου και τελειώνουν στο τέλος Σεπτεμβρίου. Αυτό δεν αφορά μόνο τη χρονική διάρκεια, αλλά και την ισότητα των ευκαιριών, που πρέπει να διέπει το σύστημα εισαγωγής. Δεν μπορεί επίσης να υπάρχουν τόσες διαφορετικές εξετάσεις για να αξιολογήσουν ανθρώπους που έχουν τον ίδιο στόχο.
Στην κατεύθυνση αυτή, τα πράγματα που μπορούν να γίνουν άμεσα είναι η κατάθεση των μηχανογραφικών δελτίων να γίνεται το Μάρτιο από όλους τους υποψηφίους, καθώς, με το μεγάλο αριθμό τμημάτων που δηλώνονται σήμερα, ο σκοπός για τον οποίο η υποβολή των μηχανογραφικών μεταφέρθηκε μετά την ανακοίνωση των βαθμολογιών δεν εξυπηρετείται. Επίσης, μπορεί να προωθηθεί η κατάργηση των ξεχωριστών εξετάσεων για τους ομογενείς και να γίνει αλλαγή των προϋποθέσεων εισαγωγής των υποψηφίων αλλοδαπών. Τόσο οι ομογενείς όσο και οι αλλοδαποί, αλλά και όποιες άλλες κατηγορίες, εισάγονται με ειδικές εξετάσεις και διαφορετικούς τρόπους, θα πρέπει να υπαχθούν στο γενικό σύστημα, διεκδικώντας την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με ειδικά ποσοστά. Μια σημαντική αλλαγή, που δυστυχώς δεν μπορεί να γίνει άμεσα, αλλά είναι απαραίτητη και θεωρώ ότι θα αλλάξει πολλά πράγματα στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, είναι αυτή που αφορά την εξεταστέα ύλη. Σήμερα, η ύλη αυτή καθορίζεται όχι μόνο με βάση όσα θα πρέπει να έχουν διδαχθεί οι μαθητές στο λύκειο, αλλά και με αποκλειστική αναφορά στο εγκεκριμένο σχολικό εγχειρίδιο! Δεν είναι δυνατόν οι μαθητές να απομνημονεύουν ακόμα και τις λέξεις ενός βιβλίου από το φόβο ότι η χρήση μιας διαφορετικής λέξης μπορεί να οδηγήσει σε χαμηλότερη βαθμολογία. Το πρόβλημα αυτό βρίσκεται στην καρδιά της αδυναμίας του σημερινού εξεταστικού συστήματος, που ανάγει την αποστήθιση και την παπαγαλία σε καθοριστικό στοιχείο του εκπαιδευτικού μας συστήματος.